سفره را بچينيد

سفره را بچينيد

  براي موفقيت يك ويژگي هست كه فرد بايد آن را داشته باشد و آن مشخص بودن هدف است. به بيان ديگر، فرد بايد بداند كه چه مي‌خواهد و شديداً خواستار بدست آوردن آن باشد.

ناپلئون هيل

« شكست در عمل » يكي از مهم‌ترين مشكلاتي است كه امروزه در سازمان‌ها به چشم مي‌خورد. بسياري از مردم مَشغَله را با موفقيت اشتباه مي‌گيرند. اين قبيل افراد مدام حرف مي‌زنند، مرتب جلسه تشكيل مي‌دهند و برنامه‌هاي فوق‌العاده‌اي را طرح‌ريزي مي‌كنند، اما در نهايت كارمفيدي انجام نمي‌دهند و به نتايج مطلوب دست پيدا نمي‌كنند.

حداقل 95 درصد موفقيت شما در زندگي و كار بستگي به عادت‌هاي مختلفي دارد كه به مرور زمان كسب مي‌كنيد، عادت تعيين اولويت‌ها، غلبه بر تنبلي و مداومت در انجام امور، مهم‌ترين وظايف يك مهارت ذهني و جسمي است. پس مي‌توانيد اين عادت را از طريق تمرين و تكرار پي در پي ياد بگيريد و آنقدر به آن ادامه دهيد تا در ذهن ناخودآگاه شما نقش ببندد و به جزء جدانشدني رفتار شما تبديل شود. زماني كه اين رفتار تبديل به عادت شود انجام آن به‌آساني و به‌طور خودكار صورت مي‌گيرد.

شما از نظر ذهني و عاطفي طوري طرح‌ريزي شده‌ايد كه موفقيت در انجام كارها به شما احساس خوب و مثبتي مي‌دهد، شما را خوشحال مي‌كند و در شما احساس پيروزي ايجاد مي‌كند.

هر وقت از عهده كاري، چه كوچك و چه بزرگ، برمي‌آييد موجي از انرژي، شور و شوق و اعتماد به نفس را در خود احساس مي‌كنيد. هر چقدر اين كار مهم‌تر باشد در وجود خود و دنياي پيرامون‌تان شادي، اعتماد به نفس و قدرت بيشتري احساس مي‌كنيد.

يكي از به اصطلاح بزرگ‌ترين رازهاي موفقيت اين است كه شما واقعاً مي‌توانيد در خودتان يك « اعتماد مثبت » نسبت به لذتي ايجاد كنيد كه از اطمينان، اعتماد و قابليت حاصل از موفقيت ناشي مي‌شود. وقتي اين اعتياد را در خود ايجاد كرديد آنوقت بدون آن‌كه حتي درباره آن فكر كنيد زندگي خود را به نحوي سرو سامان خواهيد داد كه مدام كارها و پروژه‌هاي بزرگ‌تري را آغاز كنيد و به انجام برسانيد.

يكي از راه‌هاي رسيدن به يك زندگي عالي، موفقيت شغلي و رضايت كامل از خود، اين است كه عادت شروع كردن كارها‌ي مهم و تمام كردن آنها را در خود ايجاد كنيد. وقتي به اين مرحله برسيد اين عادت چنان نيرومند مي‌شود كه به پايان رساندن كارهاي مهم را آسان‌تر از رها‌كردن آنها خواهيد يافت.

شايد اين لطيفه را شنيده باشيد كه مردي در يكي از خيابان‌هاي نيويورك از موسيقيداني مي‌پرسد كه چطور مي‌تواند به تالار كارنگي برسد و موسيقي‌دان جواب مي‌دهد: « با تمرين آقا، با تمرين »

تمرين، كليد تسلط بر هر مهارتي است. خوشبختانه ذهن شما مثل يك ماهيچه عمل مي‌كند. هر چقدر بيشتر آن را به‌كار بگيريد قوي‌تر مي‌شود و قابليت بيشتري پيدا مي‌كند. با تمرين مي‌توانيد هر رفتار يا مهارتي را كه دوست داريد يا ضروري مي‌دانيد در خودتان بپرورانيد.

براي ايجاد عادت توجه و تمركز بر روي مهم‌ترين كارها به سه ويژگي اساسي نياز داريد كه هر سه را مي‌توان ياد گرفت. اين سه ويژگي، تصميم‌گيري، انضباط و اراده هستند.

اول بايد تصميم بگيريد كه عادت به انجام رساندن كارها را در خود بپرورانيد. دوم بايد خودتان را منضبط كنيد تا اصول لازم براي ايجاد اين عادت را آن‌قدر تمرين كنيد تا بر آنها تسلط پيدا كنيد. و در آخر بايد هر كاري را كه بر اساس اين اصول انجام مي‌دهيد با استفاده از نيروي اراده تقويت كنيد تا اينكه اين عادت ثبات پيدا كند و به جزء جدانشدني شخصيت شما بدل شود.

براي اينكه روند پيشرفت خود را به سوي شخصيت مثمر ثمر، مؤثر و كارآمدي كه مي‌خواهيد باشيد سرعت بدهيد يك روش ويژه وجود دارد. بايد مدام به فوايد و مزاياي اهل عمل بودن، سريع كار كردن و تمركز داشتن فكر كنيد. خود را همان فردي تصور كنيد كه كارهاي مهم را به سرعت، به خوبي و بطور مداوم انجام مي‌دهد.

تصوير ذهني كه از خودتان داريد تأثير شگرفي بر رفتار شما دارد. خود را به صورت فردي كه مي‌خواهيد در آينده باشيد مجسم كنيد. تصوير شما از خودتان يا به عبارت ديگر اينكه خود را از درون چگونه مي‌بينيد تا حد زيادي نحوه عملكرد شما را در جهان بيرون تعيين مي‌كند. جيم كَتكارت كه يك سخنران حرفه‌اي است مي‌گويد: « شما تبديل به هماني مي‌شويد كه تجسم مي‌كنيد. »

توانايي شما براي يادگيري و پروراندن مهارت‌ها، عادت‌ها، و قابليت‌هاي جديد عملاً نامحدود است. وقتي از طريق تمرين و تكرار خودتان را تربيت مي‌كنيد تا بر تنبلي غلبه كنيد و كارهاي مهم خود را به سرعت انجام دهيد، در جاده زندگي و كار وارد خط سرعت مي‌شويد و درست مثل اين است كه پاي‌تان را روي پدال گاز فشار بدهيد.

يك روش عالي براي موفقيت در كار اين است: افكارتان را روي كاغذ بياوريد.

فقط سه در صد از مردم هدف‌هاي مشخصي دارند و آنها را روي كاغذ مي‌آورند. اين افراد در مقايسه با افرادي كه از نظر ميزان تحصيلات و توانايي برابر و يا بهتر از آنها هستند اما به هر دليلي هرگز وقت خود را صرف روي كاغذ آوردن هدف‌هاي خود نكرده‌اند پنج تا ده برابر بيشتر كارايي دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *