کمال گرایی و رهایی از آن

محمدرسول مفسری

کمال گرایی یک ویژگی شخصیتی است که می تواند تأثیرات مثبت و منفی بر زندگی شما داشته باشد. از یک طرف می تواند انگیزه شما را برای تلاش برای تعالی و رسیدن به اهدافتان ایجاد کند. از سوی دیگر، همچنین می‌تواند باعث شود بیش از حد از خود و دیگران انتقاد کنید، استانداردهای غیرواقعی تعیین کنید و استرس، اضطراب و نارضایتی را تجربه کنید.
اگر می خواهید از شر کمال گرایی خلاص شوید یا حداقل تأثیر منفی آن را کاهش دهید، در اینجا چند استراتژی ممکن وجود دارد:
یک کمال گرای سالم باشید نه روان رنجور. کمال گرایان سالم اهداف بلند اما قابل دستیابی را تعیین می کنند، از فرآیند یادگیری و بهبود لذت می برند و اشتباهات خود را به عنوان فرصتی برای رشد می پذیرند. کمال گرایان روان رنجور اهداف غیرممکنی را تعیین می کنند، به جای فرآیند روی نتیجه تمرکز می کنند و در صورت شکست احساس شرمندگی یا بی ارزشی می کنند.
ذهنیت همه یا هیچ را حذف کنید. کمال گرایان تمایل دارند چیزها را سیاه و سفید ببینند: یا کامل هستند یا شکست خورده اند. این می تواند به تعویق، اجتناب، و خود خرابکاری منجر شود. به جای افراط و تفریط، سعی کنید ذهنیتی انعطاف پذیرتر و واقع بینانه تر داشته باشید. بدانید که حد وسطی بین کمال و شکست وجود دارد و شما هنوز هم می توانید به خود افتخار کنید که بهترین کار را انجام داده اید.
از تله ذهن افراد کمال گرا اجتناب کنید. افراد کمال گرا معمولا زمان و انرژی زیادی را صرف جزئیات جزئی می کنند که در نهایت تفاوت چندانی ایجاد نمی کند. این می تواند منجر به اتلاف زمان، کاهش بازده و فرسودگی شغلی شود. به جای هدف ۱۰۰٪ کمال، سعی کنید قانون ۸۰/۲۰ را دنبال کنید: روی ۲۰٪ از کارهایی که ۸۰٪ از نتایج را به شما می دهند تمرکز کنید و بقیه را رها کنید¹.
یاد بگیرید که به خودتان احترام بگذارید و دوست داشته باشید. کمال گراها اغلب ارزش خود را بر اساس عملکرد و دستاوردهای خود قرار می دهند. آنها بر این باورند که تنها زمانی شایسته عشق و احترام هستند که کامل باشند. این می تواند منجر به عزت نفس پایین، ناامنی و ترس از طرد شدن شود. به جای جستجوی اعتبار بیرونی، سعی کنید شفقت و خودپذیری خود را پرورش دهید. به خود یادآوری کنید که بدون در نظر گرفتن نقص یا شکست خود ارزشمند و دوست داشتنی هستید.
از ایده آل های خود به عنوان راهنما استفاده کنید نه مطلق. کمال گرایان اغلب دیدگاه های ایده آلی در مورد اینکه همه چیز چگونه باید باشد، دارند و وقتی واقعیت کوتاه می آید، احساس ناامیدی یا سرخوردگی می کنند. آنها همچنین ممکن است خود را به طور نامطلوب با دیگرانی که به نظر می رسد همه چیز را دارند مقایسه کنند. به جای اینکه خود یا دیگران را بر اساس استانداردهای غیرممکن نگه دارید، سعی کنید از ایده آل های خود به عنوان راهنما یا الهام بخش استفاده کنید. قدر چیزهایی را که دارید و به دست آورده اید بدانید و پیشرفت خود را به جای تمرکز بر شکاف ها جشن بگیرید.
برای روابط خود ارزش قائل باشید. افراد کمال گرا معمولاً روابط خود را نادیده می گیرند یا به آنها آسیب می رسانند، زیرا آنها بیش از حد شلوغ یا بسیار انتقادی هستند. آنها ممکن است خود را از دیگرانی که می توانند حمایت یا بازخورد ارائه کنند جدا کنند، یا ممکن است با انتظارات غیرواقعی یا قضاوت های خشن خود دیگران را از خود دور کنند. به جای اینکه کار یا اهداف خود را بالاتر از هر چیز دیگری قرار دهید، سعی کنید روابط خود را در اولویت قرار دهید. زمان با کیفیتی را با عزیزان خود بگذرانید، قدردانی و قدردانی خود را ابراز کنید و بیشتر همدل و بخشنده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *