بسته درمانی پانیک

بخشی از پکیج درمانی پانیک برای دریافت کامل این بسته درمانی با مدیریت کانال ما در تلگرام تماس بگیرید.

t.me/pendarcc

سه چیزی که باید بدانیم

مفهوم ترس، اضطراب و پانیک

  1. ترس چیست؟

ترس درواقع یک نوع هیجان است و واکنشی مغزی به یک تهدید خارجی مشخص که مربوط به اینجا و اکنون است. به صورت خودکار است و تغییراتی را در سطح بدن موجب می شود که بدن به حالت آمادگی درآید و کاملا انطباقی است. اگر در خیابانی خلوت در حال راه رفتن هستید و فردی مسلح و زورگیر از شما می خواهد گوشی تلفن تان را بدهید و در غیر این صورت آسیب خواهید دید. این همان احساس ترس است تهدیدی واقعی، ملموس و فوری که شما تجربه می کنید.

  • اضطراب چیست؟

 آن نیز یک هیجان البته ناخوشایند است و واکنشی مغزی به یک تهدید نامشخص و مبهم که بر خلاف ترس (که معطوف به اینجا و اکنون است)، آینده محور (future oriented) است. هم چنین هسته ی اضطراب نگرانی است و به قول بارلو اندیشناکی مضطربانه. حال نگرانی چیست: فکر منفی معطوف به آینده که معمولا با جملات مبادا- چه می شود اگر و نکند شروع می شود.در واقع نگرانی حالتی از گوش بزنگی است. فرد نگران به صورت مداوم در حال ارزیابی و اسکن کردن قرار دارد. برای مثال پدرتان از یک سفر کاری از آن طرفمیککشور در حال برگشت به منزل است. کسی که همیشه در طول سفر با او تماس داشتید حالا گوشی او خاموش شده و یا در دسترس نیست، چندین ساعت است که از او هیچ خبری ندارید. دلشوره و دلهره و تشویش و نگرانی سراسر وجود شما را فرا می گیرد. نصف شب شده است اما شما نمی توانید بخوابید. بیقرار هستید و یکجا بند نمی شوید. حالتی از ابهام و نگرانی و انواع و اقسام افکار منفی در ذهن تان وجود دارند. دلتان یه هزار جا می رود. این همان احساس اضطراب است.

  • پانیک چیست؟

احساس شدید وحشت و یا مرگ قریب الوقوعی که به طور ناگهانی شروع می شود و با دامنه وسیعی از ناراحتیهای جسمی همراه است. این ناراحتیها عبارتند از : تنگی نفس، تپش قلب، سینه درد، احساس خفگی، سر گیجه، احساس خارش در دست و پا، احساس داغی و سرما، عرق کردن، احساس ضعف، لرزش و احساس غیر واقعی بودن. ماهیت غیر منتظره و شدید این احساسها اغلب بیماران را به این فکر می کشاند که در معرض یک فاجعه ی جسمی یا روانی از قبیل غش کردن، حمله ی قلبی، از دست دادن کنترل، و یا دیوانه شدن قرار گرفته اند.برخی از مبتلایان در فاصله بین حملات بسیار آرام هستند و اما اکثر آنها در فاصله ی بین حملات نیز تا حدی مضطربند. علت این اضطراب اغلب به پیش بینی این حملات، مربوط می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *