هزینه‏ ها و پیامدهای استرس

هزینه‏ ها و پیامدهای استرس

استرس بد (پریشانی) پر هزینه است. هرچند هیچ‏کس نمی‏تواند روی هزینه‏ های سلامتی گوناگون استرس برچسب قیمت دقیقی بگذارد، اشخاصی از انواع منابع، اطلاعات نسبتا خوبی از تاثیر نابود کننده‏ی استرس در اختیار ما می‏ گذارند. موسسه استرس آمریکا تخمین می‏زند که بیش از75 درصد تمام ملاقات‏ها با متخصصان سلامتی از اختلالات مربوط به استرس ناشی می ‏شود. آکادمی پزشکان خانواده آمریکا تخمین می‏ زند که دو سوم همه ملاقات‏ها از مطب پزشکان به دلیل نشانه‏ های بیماری وابسته به استرس است.

بنابر تحقیق سال 2006 اچ آر.کوم (HR.com)  یعنی وب سایتی که به موضوع‏های منابع انسانی اختصاص یافته است، استرس ، سالانه به بهای بیش از 300میلیارد دلار عددی که فقط در مدت بیش از ده سال دو برابر شده است- برای کسب و کار ایالات متحده تمام می‏شود. استرس مسئول 40درصد از جابه جایی کارکنان است. در نظرسنجی سال 2004 انجمن روانشناسی آمریکا، از هر 4 نفر یک نفر گفتند که آنها یک” روز سلامت روانی ” را به علت استرس مربوط به کار پذیرفتند. در واقع، نیمی از 550 میلیون روز کاری که همه ساله در آمریکا به خاطر غیبت از کار از دست می‏رود به استرس مربوط است، وقتی کارکنان در سرکاراند، به نظر می‏رسد که حتی بیش از غیبت از کار هزینه دارد.

چیز دیگری وجود دارد برچسب قیمت روی ان گذاشت: پریشانی بی‏ وقفه لگام گسیخته به حال خود رها شده نیز می تواند عمر شما را کوتاه کند. در یک تحقیق از بیش از 600 نفر از افراد بالای 20 سال ، وجود پریشانی در آغاز تحقیق پیش‏ بینی خوبی از کسانی بود که در طول 20 سال بعدی می‏ مردند. حتی زمانی که پژوهشگران می‏ کوشیدند نتایج را با کنترل کردن عواملی مانند مصرف دخانیات، سطوح کاسترول، چاقی، یا فشارخون بالا یا با مستثنی کردن افراد مبتلا به بیماری قلبی مزمن “دستکاری کنند”عددها یکسان یاقی ماندند.

در تحقیق مشابهی در سوئد معلوم شد مردانی که تحت استرس بودند بیشتر از افرادی که تحت استرس نبودند احتمال داشت که پیش از موقع بمیرند. اما پژوهشگران هم‏چنین دریافتند که استرس‏های خاص اثرهای آشکارتری نسبت به بقیه دارند. مثلا، افرادی که در کار احساس ناامنی می‏کردند خطر مرگشان 4/2 برابر افزایش یافته بود. آنها که طلاق گرفته بودند یا از زنان خود جدا شده بودند یا آنها که در طول سال قبل از ارزیابی، مشکلات مالی جدی داشتند سه برابر در خطر مرگ نابهنگام بودند تا کسانی که تحت تعقبی نبودند. پژوهشگران می‏ گویند روی هم رفته، دچار شدن به سه مورد رویداد فشارآور زندگی یا بیشتر خطر مرگ را برای مردان مورد تحقیق بیش از سه برابر می‏ کند.

خبر خوش آن که استرس نباید شما را از پا درآورد. پژوهش‏ها نشان می‏ دهند که بعضی از مردم می‏ توانند در برابر استرس تاب بیاورند و آنچه را که دانشمندان “سخن رویی” (توانایی مقاومت در برابر اثرات ناگوار استرس) می‏نامند به نمایش بگذارند. پژوهش‏ها همچنین مسائلی را روشن کرده ‏اند که به شما کمک می‏کنند با فشارآورها بهتر کنار بیایید برای آنکه جایگاه خود را مشخص کنید باید از عواملی که شما را پریشان می‏ کنند، یعنی از واکنش‏های فیزیولوژیایی بدن وقتی که تحت استرس قرار دارد، و از شیوه‏ای که فشار روانی می‏ تواند دستگاه ایمنی و سایر دستگاه‏های بدن را خدشه‏ دار کند، و به این ترتیب به بیماری منجر شود، اطلاع داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *