نگرش و تاثیر آن بر زندگی

 نگرش 

عبارت است از ترکیبی از باور‌ها و هیجان‌هایی که شخص را پیشاپیش آماده می‌کند تا به دیگران، اشیا و گروه‌های مختلف به شیوهٔ مثبت یا منفی نگاه کند. نگرش‌ها ارزیابی از اشیا را خلاصه می‌کنند و در نتیجه پیش بینی یا هدایت اعمال یا رفتارهای آینده را بر عهده می‌گیرند. نگرش را می‌توان بر حسب نظریه‌های یادگیری و رویکرد شناختی تعریف کرد. در هر یک از این نظریه‌ها مفهوم نگرش به گونه ای متفاوت تعریف می‌شود و هر یک از جنبه‌های متفاوت نگرش را مورد تأکید قرار می‌دهد. گوردون آلپورت(۱۹۳۵) نگرش را چنین تعریف کرده‌است: «نگرش یک حالت آمادگی ذهنی و عصبی است که از طریق تجربه سازمان می‌یابد و بر واکنش فرد نسبت به تمامی موضوع‌ها و موقعیت‌های وابسته به نگرش تأثیر مستقیم و پویا بر جای می‌گذارد».

در این تعریف که عمدتاً بر نظریهٔ یادگیری استوار است تأثیر تجارب گذشته بر سازمان دادن به نگرش‌ها و همچنین نشان دادن واکنش به یک موقعیت (آنگونه که در رویکرد رفتارگرایی مطرح است) مورد توجه قرار گرفته‌است

ساده‌ترین تعریف نگرش چیست؟

می‌توان گفت نگرش کانال ارتباطی بین، اطلاعات ذخیره شده درون ذهن و اقدامات است. همه ما از کودکی در حال ذخیره اطلاعات زیادی هستیم که با دقت باورنکردنی انجام می‌شود.

زمانی که در حال رانندگی هستید، ماشین ها و اشیا بسیار زیادی را می‌بینید و از آن‌جایی که نزدیک به ۷۰ درصد سلول‌های مغز در اختیار چشم هستند حتی لکه‌های روی بدنه ماشین و یا پلاک آن‌ها را خواهید دید.

همه این اطلاعات در حافظه شما ذخیره شده و برای همیشه در آنجا می‌مانند که البته شاید باورنکردنی به نظر برسد. تابه حال شده که سوالی از شما بپرسند و فورا پاسخ آن را بگویید؟ تا قبل از پرسیده شدن این سوال، پاسخ کجا بود؟ شما پاسخ را می‌دانستید اما تا قبل از احساس نیاز، لزومی به استفاده از آن نمی‌دیدید.

همه اطلاعات درون حافظه هم تا زمان احساس نیاز به ذهن هوشیار شما ارسال نخواهند شد و همین موضوع نشان‌دهنده حفظ دقیق‌ترین اطلاعات در حافظه شما است.

اگر مغز شما احساس کند که حالا نیاز به اطلاعات خاصی دارد، از کانال نگرش شما ( مسیر‌های فعلی نورون‌های مغز ) اقدام کرده و جزئیاتی را بر اساس نیاز فعلی فیلتر می کند. به عنوان مثال زمان خوشحالی اگر به یک خاطره لذت بخش فکر کنید بیشتر لذت می‌برید اما زمان ناراحتی حتی اگر تلاش کنید همان خاطره لذت بخش را به یاد بیاورید تاثیر چندانی بر شما نخواهد گذاشت.

بنابراین نگرش را در حالتی ساده می‌توان طرز دیدگاه و برداشت ما از وقایع دانست که البته کامل‌ترین تعریف نیست اما می تواند در درک آن کارساز باشد.

یادگیری تعریف نگرش چه کمکی به ما می‌کند؟

اگر دو فرد موفق و ناموفق را از همه جهات بررسی کنیم یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها در نگرش آن‌هاست. وقتی اتفاق بدی رخ می‌دهد اولین فکری که به ذهن‌تان می‌رسد چیست؟

بهتر است بدانید اولین فکری که به ذهن می‌رسد ناشی از نگرش شماست و همچنین مسیر بقیه افکاری که در ذهن شکل می‌گیرند را تعیین می کند. یک تک‌تیرانداز به خوبی می‌داند که برای شلیک به فاصله دور اگر حتی به اندازه یک میلی‌متر اشتباه نشانه‌گیری کند ممکن است تیرش با فاصله چندمتری از هدف برخورد کند.

مسیر افکار ما هم بسیار مهم است اما مهم‌تر از آن، شکل دهنده این مسیر فکری یا نگرش ماست. وقتی به این موضوع فکر می‌کنید که چطور ایده‌های خوب به ذهن شخص دیگر می‌رسد و شما هیچ ایده جالبی ندارید نگرش خودتان را بررسی کنید. اگر دوست دارید که با نگرش افراد موفق آشنا شوید با ادامه مقاله همراه من باشید.

نگرش افراد موفق چگونه است؟

وقتی می‌گویم افراد موفق، منظورم افرادی است که در همه قسمت‌ها زندگی خود به درجات بالایی دست پیدا کرده‌اند و اصلا افرادی را مد نظر ندارم که فقط پول زیاد دارند و یا مسائلی از این قبیل…

با جدی گرفتن نگرش‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنم قطعا شما هم جمع افرادی می پیوندید که روزانه موفقیت‌های زیادی را تجربه می‌کنند.

۱. افراد موفق به دنبال راه حل هستند؟

وقتی شما باور داشته باشیدکه برای هر مسئله‌ای راه حلی وجود دارد به جای پاک کردن صورت مسئله و فرار از آن، راهی پیدا می‌کنید تا بلاخره موضوع برایتان حل شود. این یک عادت بسیار فوق‌العاده در افراد موفق است که باعث تمایز آن‌ها با دیگران شده و حالا نوبت شماست.

۲. افراد موفق پذیرش‌های هوشمندانه دارند.

چه چیزی را باید پذیرفت؟‌ از چه کسی باید پذیرفت؟ چگونه باید پذیرفت؟

افراد موفق پاسخ این سوال‌ها را به بهترین شیوه ممکن می دهند و البته برای رسیدن به آن تجربه‌ها زیادی را هم کسب کرده‌اند. به عنوان مثال زمانی که مرتکب اشتباه شده و چیزی را از دست می‌دهید، باید بپذیرید که این یک اشتباه از جانب شما بوده و حالا درسی ارزشمند را همراه خود دارید. پس به جای خودتخریبی سعی کنید برای ادامه زندگیتان باتجربه‌تر عمل کنید.

۳. افراد موفق قطعا از خودانگیزشی بهره میبرند.

انگیزه یکی از حیاتی‌ترین پیش‌نیاز‌ها برای موفقیت در هر زمینه‌ای است  زیرا سوخت مسیر شما را تامین می‌کند. شاید با خود بگویید که می دانید چه زمان باید از انگیزه استفاده کنید اما بهتر است بدانید که بهره بردن از خودانگیزشی انرژی زیادی از شما می‌گیرد زیرا لازم است زمانی که همه چیز بر علیه شماست و کاملا احساس تنهایی می‌کنید خودتان را شارژ کرده از آن شرایط خارج شوید. حتی گاهی اوقات خودانگیزشی چیزی فراتر از این است که تنها خودتان را در معرض مواردی قرار دهید که به شما انگیزه می دهند.

اجزای شکل دهنده نگرش

شناختی: بخش شناختی نگرش به اجزایی مانند باورها، افکار و ویژگی‌هایی که ما به هر موضوعی نسبت می‌دهیم تقسیم می‌شود. بسیاری از مواقع، ویژگی که هر فرد به یک موضوع نسبت می‌دهد به مثبت و منفی تقسیم می‌شود.

عاطفی: احساسات یا عواطفی که نسبت به یک موضوع دارید به این بخش از نگرش ما مربوط است. واکنش‌های عاطفی به شیوه‌های مختلف، نگرش را تحت تأثیر قرار می‌دهند. بطور مثال، بسیاری از مردم از عنکبوت ترس دارند؛ بنابراین همین واکنش عاطفی منفی ممکن است که باعث این گردد که شما نگرش منفی نسبت به عنکبوت داشته باشید.

رفتاری: بخش رفتاری نگرش به رفتارهای گذشته و همچنین تجربیات در مورد یک موضوع مرتبط است. ممکن است افراد نگرش فعلی خود را از رفتار قبلی خود برداشت نموده باشند.

خلاصه: نگرش هر فرد از تجربه‌های شخصی نسبت به شرایط مختلف پدید می‌آید که تعیین‌کننده دیدگاه فرد به جهان هستی و خود می‌باشد و همچنین تعیین‌کننده نوع رفتار فرد به شرایط مختلف می‌باشد که با مطالعه، کسب آگهی و تمرین قابل تغییر از حالت منفی به مثبت می‌باشد.

ویژگیهای نگرش

نگرش دارای سه ویژگی است: نخست آنکه معطوف به یک شیء، شخص، رویداد یا موقعیت است. دوم آنکه نگرش معمولاً ارزشیابانه است و سوم آنگه دارای ثبات و دوام قابل توجهی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *