افكارتان را روي كاغذ بياوريد

 يك روش عالي براي موفقيت در كار اين است: افكارتان را روي كاغذ بياوريد.

فقط سه در صد از مردم هدف‌هاي مشخصي دارند و آنها را روي كاغذ مي‌آورند. اين افراد در مقايسه با افرادي كه از نظر ميزان تحصيلات و توانايي برابر و يا بهتر از آنها هستند اما به هر دليلي هرگز وقت خود را صرف روي كاغذ آوردن هدف‌هاي خود نكرده‌اند پنج تا ده برابر بيشتر كارايي دارند.

شما مي‌توانيد تا آخر عمر از يك روش مؤثر براي مشخص كردن و رسيدن به هدف‌هايتان استفاده كنيد. اين روش هفت مرحله ساده دارد. با رسيدن به هركدام از اين هفت مرحله مي‌توانيد كارايي خود را دو تا سه برابر كنيد. بسياري از افرادي كه دوره‌هاي آموزشي مرا به اتمام رسانده‌اند با استفاده از اين روش ساده هفت مرحله‌اي توانسته‌اند درآمد خود را ظرف چند سال و حتي چند ماه به طور چشم‌گيري افزايش دهند.

مرحله شماره 1: مشخص كنيد كه دقيقاً چه مي‌خواهيد. به تنهايي يا با رئيس‌تان بنشينيد و آنقدر در مورد هدف‌ها و برنامه‌هايتان بحث كنيد تا كاملاً برايتان روشن شود كه رئيس‌تان از شما انتظار دارد چه كارهايي را انجام دهيد و ترتيب انجام آنها به چه صورتي باشد. تعجب‌آور است كه افراد زيادي مدت‌ها مشغول انجام وظايف و كارهاي بيهوده هستند چون هرگز تصميم نگرفته‌اند كه با رئيس خود در مورد چنين موضوع مهمي به بحث بنشينند.

قانون: يكي از بدترين راه‌هاي استفاده از وقت آن است كه كاري را كه به هيچ وجه لازم نيست به بهترين وجه انجام دهيم.

استفن كاوي مي‌گويد: « پيش از آنكه بالا رفتن از نردبان موفقيت را شروع كنيد، ابتدا مطمئن شويد كه نردبان را به ساختمان مناسب تكيه داده‌ايد. »

مرحله شماره 2: هدف خود را روي كاغذ بياوريد. وقتي هدف‌تان را مي‌نويسيد، آن را شفاف و قابل لمس مي‌كنيد. با اين كار چيزي خلق مي‌كنيد كه قابل لمس و ديدن است. به بيان ديگر هدفي كه روي كاغذ نيامده است فقط يك آرزو يا رؤياست و هيچ انرژي در پشت آن نيست. هدف‌هاي نوشته نشده منجر به سردرگمي، ابهام، گمراهي و اشتباهات بسيار مي‌شوند.

مرحله شماره 3: براي هدف خود مهلت تعيين كنيد. براي يك هدف يا تصميم بدون مهلت مشخص هيچ فوريتي وجودندارد. چنين هدفي فاقد يك آغاز يا پايان واقعي است. اين كه محول كردن يا پذيرش كارها و مسئوليت‌ها فاقد مهلتي معين براي انجام باشد طبيعتاً باعث مي‌شود كه كارها را به تعويق بيندازد و بخش ناچيزي از آنها را انجام دهيد.

مرحله شماره 4: از تمام كارهايي كه فكر مي‌كنيد بايد براي رسيدن به هدف‌تان انجام بدهيد فهرستي تهيه كنيد. هر بار چيز جديدي به ذهن‌تان رسيد آن را به ليست فعاليت‌ها اضافه كنيد. اين كار را تا كامل كردن ليست ادامه دهيد. اين فهرست به شما تصوير قابل مشاهده‌اي از وظيفه يا هدف اصلي ونيز راهي كه بتوان در آن بي‌وقفه به كار ادامه داد ارائه و احتمال رسيدن به هدف را به طور چشم‌گيري افزايش مي‌دهد.

مرحله شماره 5:  فهرست را به يك برنامه تبديل كنيد. كارهايي را كه به صورت ليست در آورده‌ايد اولويت بندي كنيد. مشخص كنيد كه چه كاري بايد قبل از همه و چه كاري بعد انجام شود. حتي اگر مي‌خواهيد برنامه خود را قابل مشاهده‌تر كنيد كارها را به ترتيب اولويت در داخل مستطيل‌ها يا دايره‌ها بنويسيد. خواهيد ديد وقتي با اين كار هدف خود را به وظايف يا كارهاي كوچك‌تر تقسيم مي‌كنيد تا چه اندازه رسيدن به هدف برايتان آسان‌تر مي‌شود.      

با داشتن يك هدف مكتوب و يك برنامه منظم و سازمان يافته كارايي و توانايي شما بسيار بيشتر از فردي خواهد بود كه هدف‌ها‌يش را در ذهنش نگه مي‌دارد و با خودش حمل مي‌كند.

مرحله شماره 6:  فوراً كار را بر اساس برنامه شروع كنيد. هر كاري كه مي‌خواهد باشد. برنامه متوسطي كه بسيار خوب اجرا شود بهتر از يك برنامه عالي است كه هيچ اقدامي در جهت اجراي آن انجام نشود. در راه رسيدن به هر موفقيتي اجراي برنامه از همه چيز مهم‌تر است.

مرحله شماره 7:  تصميم بگيريد كه هر روز براي آنكه قدمي به سوي هدف اصلي برداريد كاري انجام دهيد. اين كار يا فعاليت را در برنامه روزانه خود بگنجانيد. هر روز تعداد صفحات معيني در مورد موضوع مورد نظر خود مطاله كنيد، به سراغ تعداد مشخصي از مشتري برويد، مدت زمان معيني ورزش كنيد، از يك زبان خارجي تعداد مشخصي واژه‌هاي جديد ياد بگيريد. هرگز يك روز خود را بيهوده تلف نكنيد. حركت به جلو را ادامه دهيد. وقتي حركت را شروع كرديد به پيشروي ادامه دهيد. متوقف نشويد. همين استواري و ثبات قدم به تنهايي مي‌تواند شما را تبديل به يكي از فعال‌ترين و موفق‌ترين افراد نسل خود كند.

داشتن هدف‌هاي مكتوب تأثير بسيار خوبي روي قدرت تفكر شما دارد. به شما انگيزه‌ي كار و فعاليت مي‌دهد. قدرت خلاقيت شما را تقويت مي‌كند، انرژي بخش است و بيش از هر عامل مؤثر ديگري به شما كمك مي‌كند تا بر تنبلي خود پيروز شويد.

هدف‌ها سوخت و انرژي آتشدان موفقيت هستند. هر چه اين هدف‌ها بزرگتر و روشن‌تر باشد براي رسيدن به آنها مشتاق‌تر مي‌شويد. هر چه به هدف‌هايتان بيشتر فكر كنيد تمايل و اشتياق دروني شما براي دست‌يابي به آنها بيشتر مي‌شود. هر روز به هدف‌هايتان فكر كنيد و آنها را مرور نماييد. هر روز صبح فعاليت‌تان را با مهم‌ترين كار آغازكنيد. اين كار مي‌تواند شما را به مهم‌ترين هدفي كه در حال حاضر داريد، برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *